Update Paling Cepat Hanya di FaceBook

Selamat Datang Ke DDCzone .. Blog Yg Update Setiap Hari.. Kalau nak tengok TV 1,2,3,7,8..Klik Gambar Chatroom tu p/s: minta JANGAN LUPA LIHAT DAN KLIK IKLAN PENAJA DDCzone. Banyak benda Menarik dari penaja kami. Iklan kat Sidebar tuh... Terima kasih..Hurmm... Sesaper nak Ping Blog boleh ke Group FB DUNIA BLOGGER..sila klik dan ping blog anda disana ok... Tq

Tuesday, May 3, 2011

MalaYsia mungkin Nak Bangunkan TeNAGa Nuklear??...


Apa dah jadi sekarang ni pun tak tahulah. Malaysia selama ni da 30 tahun lebih dah ada pusat pemprosesan bahan nuklear. Mesti ramai yang tak tahukan ... Malah DS Rosmah pun mungkin tak tahu... opss... hahaha....kalau nak tahu story kilang pertama yang da ditutup di Bukit Merah klik sini. Sebenarnya ini adalah isu lama dimana kilang tersebut Pada 1975, Mitsubishi Chemical, or Mitsubishi Kasei,   telah menubuhkan satu a joint venture company called Malaysian Rare Earth dan kemudian bertukar nama kepada Asian Rare Earth ARE) in Malaysia.Kilang ni da ditutup apabila seorang adik yang bernama Chu telah mati disebabkan Radiasi..Kilang ini digunakan untuk memproses bahan bumi yang sukar dijumpai dan mengandungi bahan radiasi.



Lepas itu datang pulak satu isu baru pada tahun 2006, laporan daripada Roslinda Mohamad The Star berkaitan Malaysia mungkin akan memajukan sumber nuklear.Untuk baca lebih lanjut sila klik sini  di kuantan dan sekarang ianya telah diwujudkan oleh syarikat yang dinamakan Lynas. Mungkin kita tak tahu apa yang mereka proses tetapi mencegah adalah lebih baik daripada menyesal dikemudian hari.



Pada tahun 2008, satu perjumpaan telah dijalankan dengan syarikat ini dimana beberapa soalan berkaitan kesihatan dan radiasi telah dijalankan namun ianya hilang begitu sahaja. Antara intipati yang diajukan anda boleh baca disini. Apakah yang dijalankan oleh syarikat lynas ini. Mereka menyatakan bahawa mereka memproses bahan bumi yang jarang dijumpai [rare objects] yang didapati dari MountWeld, Australia dan mengandungi sedikit kandungan radioaktif bernama Thorium dimana ianya dinyatakan bahawa kandungannya adalah   50 kali sedikit daripada yang dijumpai di Bukit Merah. Persoalannya sekarang, apakah kandungan kuantiti yang sedikit itu akan juga turut mengakibatkan kesan radiasi. 50 kali kurang bermaksud baki bahan tersebut juga  mungkin boleh menyebabkan radiasi.

Dimana Peranan DS Rosmah Mansur sebagai 1st lady yang pencinta keamanan dan mengutuk Jepun kerana "tidak menitikberatkan faktor alam sekitar dan perubahan iklim dalam pembangunannya amat dikesali" namun di negara sendiri tidak menitikberatkan perkara ini....Saya pun tak nak salahkan dia sebab dia tak ada kuasa atau mungkin tak tahu. Namun, yang peliknya kerapa kerajaan Malaysia sekarang membenarkan projek RM700 juta itu dijalankan dan ianya amat berisiko tinggi kepada rakyat kuantan terutamanya. Sebagai rakyat malaysia yang prihatin Fikir fikirkan....1MALAYSIA bantah nuklear...kami rakyat cuma nak tahu kebenaran...


Dalam pembinaan, loji pemproses bahan jarang ditemui di Gebeng, kuantan yang hampir 70% siap dibina.


dari keratan akbar mana pun tak tahu layan jelah


KUANTAN: Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh hari ini mengadakan bantahan pembinaan kilang Australia iaitu Lynas Corporation berpangkalan di Gebeng kerana memproses ‘rare earth’ yang menghasilkan sisa buangan kimia. Bantahan itu menghimpunkan 1,000 tandatangan penduduk tempatan  yang tidak senang dengan kelulusan pembinaan kilang kerana ia dijangka menghasilkan sisa buangan kimia bersifat radioaktif.“Kita dapat tahu yang kilang itu akan menghasilkan sejenis sisa kimia yang dikenali sebagai torium dan bersifat radioaktif.

“Hari ini, kita mengumpulkan 1,000 tandatangan membantah pembinaan kilang itu,” katanya pada sidang media ‘Rare Earth’ di Christian Praise Centre di sini, petang ini. Fuziah, Naib Presiden KEADILAN itu yang bercadang menghantar petisyen ke Parlimen hujung bulan ini mewakili rakyat Kuantan, berkata, sisa buangan kimia  kilang itu boleh mengakibatkan kecacatan dan membawa pelbagai penyakit barah. Beliau turut mempersoal tindakan kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) yang meluluskan pembinaan kilang itu kerana tidak akan mendatangkan sebarang faedah kepada rakyat dan negara.“CEO Lynas, Nick Curtis sendiri mengakui pihaknya hanya akan menggunakan khidmat kerja seramai 450 orang sahaja.


“Sudah pasti tidak menjamin apa-apa keuntungan kerana peluang pekerjaan terhad, sebaliknya kerajaan pula membuat tawaran 12 tahun operasi tanpa membayar cukai,” katanyaFuziah berkata, torium mengambil masa beribu-ribu tahun untuk dilupuskan dan boleh membawa kesengsaraan kepada rakyat seperti yang pernah berlaku di Bukit Merah, Perak 30 tahun dahulu.“Di Perak, kejadian sama mengakibatkan kesengsaraan kepada rakyat sehingga hari ini kerana bahan kimia itu mengambil masa 1,500 tahun untuk lupus,” katanya.


Beliau kesal kerana kerajaan Umno BN tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap kilang itu tetapi pihaknya tidak akan berdiam diri lantaran ia menjejaskan alam sekitar dan keselamatan rakyat. Katanya, kelulusan bagi pembinaan kilang itu diluluskan  pada 2008 dan proses pembinaannya kini mencapai 70 peratus siap serta dijangka beroperasi bila-bila masa.



 


3 Rakyat DDCzone Berkata -kata:

Farhana Jafri said...

no wonder la duit asyik xcukup.. hrga brg slalu naik.. rupe ny ada agenda lain.. sje je nk rosakkn negara.. grr~~

jemput singgah ANASAURUS :)

Unknown said...

negara besar lain pun tak nak buat projek ni..kita jer semangat nak buat..

jiha said...

ye ke niw?