Update Paling Cepat Hanya di FaceBook

Selamat Datang Ke DDCzone .. Blog Yg Update Setiap Hari.. Kalau nak tengok TV 1,2,3,7,8..Klik Gambar Chatroom tu p/s: minta JANGAN LUPA LIHAT DAN KLIK IKLAN PENAJA DDCzone. Banyak benda Menarik dari penaja kami. Iklan kat Sidebar tuh... Terima kasih..Hurmm... Sesaper nak Ping Blog boleh ke Group FB DUNIA BLOGGER..sila klik dan ping blog anda disana ok... Tq

Tuesday, June 17, 2014

Negara Terkecil Di Dunia


1. Vatican City (44 hektar)

Negara Kota Vatican (bahasa Itali: Città del Vaticano) merupakan sebuah negara kota yang dikelilingi bandar raya Rom, Itali. Dengan keluasan tanah 44 hektar, Kota Vatican merupakan negara yang paling kecil di dunia.

Negara kota ini dibentuk pada 1929 melalui Perjanjian Lateran antara kerajaan Itali dan Takhta Suci (Holy See). Kota Vatican merupakan pusat Takhta Suci dan pusat pentadbiran Gereja Roman Katolik sedunia. Ketua negara Kota Vatican ialah Paus yang dipilih kardinal-kardinal.Vatican City / vætɪkən sɪti / (bantuan · info), secara rasmi Negara Kota Vatikan (Itali: Stato della Città del Vaticano, Itali adalah terkurung daratan bandar-negara berdaulat yang wilayahnya terdiri daripada daerah poket berdinding di dalam kota Rom, ibu negara Itali. Sekitar 44 hektar (110 ekar) (0,44 km2), dan dengan jumlah penduduk lebih dari 800, itu adalah negara terkecil di dunia dengan baik penduduk dan daerah.


2. Kerajaan Monako (2.02 km2)

Monaco ialah sebuah prinsipaliti negara kota di Eropah Barat yang mengamalkan sistem kerajaan raja berperlembagaan. Terletak di Rivera Perancis, antara Laut Mediterranean dan Perancis, serta beberapa batu dari sempadan bersama Perancis dengan Itali, Monaco adalah salah satu negeri mikro di Eropah.


Monaco ialah negara yang mempunyai kepadatan penduduk yang tertinggi1 serta negeri merdeka yang ketiga terkecil di dunia. Monaco juga mempunyai pasukan dan kehadiran polis yang terbesar di dunia, baik dari segi per kapita mahupun dari segi keluasan.



3. Republik Nauru (21 km2)

Republik Nauru ialah negara kepulauan terkecil di dunia dengan keluasan 21 km², negara republik merdeka yang terkecil di dunia, dan stu-satunya negeri republik di dunia tanpa ibu kota rasmi. Nauru terkenal dengan hasil produk fosfatnya yang telah ditambang oleh konsortium asing sejak 90 tahun terakhir.



0 Rakyat DDCzone Berkata -kata: