Update Paling Cepat Hanya di FaceBook

Selamat Datang Ke DDCzone .. Blog Yg Update Setiap Hari.. Kalau nak tengok TV 1,2,3,7,8..Klik Gambar Chatroom tu p/s: minta JANGAN LUPA LIHAT DAN KLIK IKLAN PENAJA DDCzone. Banyak benda Menarik dari penaja kami. Iklan kat Sidebar tuh... Terima kasih..Hurmm... Sesaper nak Ping Blog boleh ke Group FB DUNIA BLOGGER..sila klik dan ping blog anda disana ok... Tq

Tuesday, June 17, 2014

Jenis Mercun Nostalgia Aidilfitri~

Mercun boleh di definisikan sebagai alat yang digunakan untuk menghasilkan bunyi yang boleh membuat orang lain melatah kerana terkejut dengan bunyi mercun tersebut.


1. MERCUN PAPAN

Mercun papan ni agak femes masa dulu. Sekali bakar terus meletup bertubi-tubi.




2. MERCUN BOLA

Tengok bentuk dah tau kan ni jenis mercun apa? ini adalah mercun bola kerana bentuknya yang boolat seperti bola. Mercun ni agak bahaya kerana banyak kes putus jari, putus halkum, etc di sebabkan main mercun ni. Tak dapat nak salam Ibu Bapa raya nanti.



3. MERCUN TELUR

Yang ni adalah mercun telur. Bentuk mercun ni macam telur ayam bukan telur orang ok. Saiznya lebih kurang macam telur ayam (GRED kecik) yang korang beli di kedai runcit tu.




4. MERCUN MANCIS

Mercun ni berbentuk seperti mancis kayu tapi gemuk sikit dari mancis kayu. Mercun ni boleh guna untuk bom ikan di sungai.




5. MERCUN KETUPAT

Mercun ketupat, mercun ni tak boleh di makan walaupun bentuknya seakan-akan ketupat. Kalau di makan nescaya meletup di perut.




6. MERCUN LEBAH

Mercun ni di gelar mercun lebah kerana mercun ni kejar orang. Cara untuk melarikan diri dari mercun ni adalah jangan main mercun ni.



7. MERCUN NAGA

Mercun naga, mercun yang menghasilkan percikan api seakan-akan naga. Walaupun bunyi nya tak kuat, tapi percikan apinya sangat bahaya. Kalau kena kulit boleh tinggal tulang jer, tak dapat lah nak beraya.



8. MERCUN ROKET

Mercun rocket adalah mercun yang sangat menarik untuk di mainkan. Ini kerana mercun ini mampu terbang tinggi berdasarkan sudut yang kita tentukan. harga dulu 30 sen sebatang.



9. THUNDER CLAP

meletup kuat di udara. Gile legend nih.




10. POP POP

Mercun yang paling selamat untuk di mainkan dan sesuai untuk kanak2 riang serta gadis-gadis manja



11. MERCUN KATAK

Yang ni meletup sambil melompat lompat.



12. MERCUN DAS

Mengeluarkan banyak warna



13. MERCUN TARIK

tarik tali kiri dan kanan pastu meletop.



14. MERCUN AYAM



15. MERIAM BULOH

Mengunakan elemen kabait + air liru + api + buloh. Bunyi dia memang memuaskan hati yang main meriam ni, tapi tidak memuaskan hati jiran jiran sebelah & juga akan mencederakan diri sendiri.




16. MERCUN GASING

Gasing, bila sudah berpusing ligat memang cukup cantik. Warnanya boleh berubah-ubah.



17. MERCUN KELAPA



18. MERCUN PLUG



0 Rakyat DDCzone Berkata -kata: