Update Paling Cepat Hanya di FaceBook

Selamat Datang Ke DDCzone .. Blog Yg Update Setiap Hari.. Kalau nak tengok TV 1,2,3,7,8..Klik Gambar Chatroom tu p/s: minta JANGAN LUPA LIHAT DAN KLIK IKLAN PENAJA DDCzone. Banyak benda Menarik dari penaja kami. Iklan kat Sidebar tuh... Terima kasih..Hurmm... Sesaper nak Ping Blog boleh ke Group FB DUNIA BLOGGER..sila klik dan ping blog anda disana ok... Tq

Tuesday, May 10, 2011

Memang tak salah PM dari kristian tp.....

Walaupun percaya ia tidak akan menjadi kenyataan, Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi Tan Sri Bernard Dompok mengemukakan persoalan apa salahnya memiliki seorang perdana menteri yang beragama Kristian.

merdeka statement launch 020807 bernard dompok"Perlembagaan tidak menetapkan keperluan agama untuk menjadi seorang perdana menteri, satu-satunya syarat adalah keupayaannya mendapat majoriti dua pertiga dalam parlimen.

"Sekiranya Iban, Bidayuh, Kadazandusun, Murut, Kelabit, Cina atau India yang menjadi rakyat Malaysia boleh memenuhi peruntukan dalam Artikel 43 dalam perlembagaan, dia boleh menjadi perdana menteri di negara ini," katanya.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau bagaimanapun tetap membidas Utusan ekoran laporannya berhubung usaha menjadikan Kristian sebagai agama rasmi persekutuan, sekaligus melantik perdana menteri daripada kalangan penganut agama itu.

Bernard berkata, tindakan akhbar itu mempromosikan trend yang tidak sihat dengan melaporkan tanpa usaha mengesahkan kebenaran faktanya terlebih dahulu.

Perkara itu, menurutnya menjejaskan keamanan dan keharmonian negara ini.

jeff ooi lodge police report against utusan 080511 1"Bagaimana sebuah akhbar kebangsaan, bukan hanya mencetak, tetapi mensensasikan tulisan penulis blog. Ini adalah kemuncak (sikap) tidak bertanggungjawab," katanya.

Menurut Bernard, dari pengalamannya menghadiri sesi sembahyang penganut Kristian, kumpulan itu sebaliknya memohon untuk kebaikan negara, pemimpin dan rakyatnya.

"Kedudukan Islam dijamin dalam perlembagaan dan diterima tanpa soal oleh seluruh rakyat Malaysia dari pelbagai kepercayaan agama," katanya.

Sebaliknya, tambah Bernard, apa yang orang bukan Islam mahukan adalah kebebasan untuk mengamalkan ajaran masing-masing dengan aman.

"Seperti kata perdana menteri, kita mesti bergerak daripada sikap toleransi kepada menerima antara satu sama lain," katanya.


   


0 Rakyat DDCzone Berkata -kata: