Update Paling Cepat Hanya di FaceBook

Selamat Datang Ke DDCzone .. Blog Yg Update Setiap Hari.. Kalau nak tengok TV 1,2,3,7,8..Klik Gambar Chatroom tu p/s: minta JANGAN LUPA LIHAT DAN KLIK IKLAN PENAJA DDCzone. Banyak benda Menarik dari penaja kami. Iklan kat Sidebar tuh... Terima kasih..Hurmm... Sesaper nak Ping Blog boleh ke Group FB DUNIA BLOGGER..sila klik dan ping blog anda disana ok... Tq

Tuesday, May 10, 2011

Ingat Senang ke Nak Pinda Perlembagaan??...


Soalnya, bolehkan Kristian menjadi agama Persekutuan? Bolehkah perlembagaan dipinda di Dewan Rakyat untuk mengubah apa yang termaktub. Sebenarnya, ia tidak mudah seperti difikirkan untuk mendapat sokongan dua pertiga di Dewan Rakyat bagi mengubah perlembagaan kerana Islam bukan setakat agama rasmi, tetapi agama Persekutuan. Usaha mengubah apa yang termaktub dalam perlembagaan perlu perkenan Yang di-Pertuan Agong selaku Ketua Agama Islam dan Majlis Raja-Raja.

“Ia tidak boleh dipinda dengan sokongan dua pertiga di Parlimen saja, sebaliknya perlu persetujuan Majlis Raja-Raja. Apa saja berkaitan Islam untuk dipinda atau dimansuhkan perlu dibawa kepada Majlis Raja-Raja,” kata Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar.

Bolehkan Perdana Menteri dilantik di kalangan bukan Islam termasuk Kristian? Ini juga bertentangan dengan semangat perlembagaan walaupun tidak menya-takan dengan khusus Perdana Menteri semestinya Islam.
Amat tidak logik jika Perdana Menteri bukan Islam menasihati Yang di-Pertuan Agong yang menjalankan tugas sebagai Ketua Agama Islam. Justeru, melihat kepada perlembagaan, tidak sepatutnya ada pihak bermain api dengan membangkitkan usaha untuk menjadikan Malaysia negara Kristian dan melantik bukan Islam sebagai Perdana Menteri.

Jika ada juga usaha itu ia menguji ketegasan kerajaan dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) perlu bertindak tegas. Golongan ini hanya membangkitkan kebencian antara rakyat Islam dan Kristian, sedangkan selama ini mereka hidup harmoni.

Polis tidak perlu menunggu sehingga masjid atau gereja dibakar untuk bertindak. Siasat hingga ke akar umbi untuk memastikan kesahihannya dan pastikan mereka yang terbabit diheret ke muka pengadilan mengikut Akta Hasutan atau Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) walaupun sudah ada penafian terhadap perkara itu. Tindakan segera dapat menyelamatkan negara.

Sumber

   


1 Rakyat DDCzone Berkata -kata:

Shafiq Izwan said...

dah makin mengarut dunia politik sekarang.. hmm..